Een kijkje achter de schermen in de keuken van de fotograaf

24 mrt. 2021

Even aandacht voor het volgende. Afgelopen week fotografeerde ik veel lekkers bij Café Carbòn Zuid in Amsterdam. Ik deel graag inzichten over waarom ik denk dat deze composities goed werken.

Composities voor fotografie van lekker eten

Hoewel dit geen exacte wetenschap is, denk ik dat mijn ideeën handig zijn voor mensen die dit zelf eens willen proberen. In dit artikel schrijf ik kort over het gebruik van licht en lijnen.

Voor andere takken van fotografie kun je wellicht hier eens kijken of beter hier: Het Rijksmuseum. Dit was erg leuk, mam.

Van licht naar donker

Terug naar de les. Bijna altijd valt een kijker zijn oog als eerste op het lichtste deel van een foto.

Bij het fotograferen van de gerechten wil ik dat het licht van een natuurlijke plek komt. Ik wil dat mensen zich inbeelden dat zij aan tafel zitten, en dit eten geserveerd voor zich zien. Het licht moet dan niet van onderen komen, want daar zitten zij op de stoel. Het primaire licht komt daarom dus van boven in deze foto’s.

De hoek van inval en het formaat van de lichtbron

Textuur, kleuren en contrast zijn cruciaal bij aantrekkelijke foto's van eten. Reflecties van vleessappen worden in de hersenen geassocieerd met (hopelijk heb je vooral ervaring met) lekker eten. Een reflectie is dus niet altijd ongewenst. Tijdens het fotograferen schat ik met behulp van mijn laptop in of ik meer of minder reflecties wil.

Meer of minder reflecties maken

Het aantal reflecties is goed te beïnvloeden door de hoek van het licht te veranderen. Ik fotografeer met flitsers en kan deze subtiel verplaatsen. Wanneer je met bestaand (dag-) licht werkt, kun je de camera vaak iets verplaatsen voor meer of minder reflecties. Ook kun je gebruik maken van gordijnen of grote stukken karton om reflecties te de- of accentueren.

Meer of minder textuur in het eten

Hard licht maakt textuur goed zichtbaar. Een stukje eten krijgt door associaties in de hersenen extra aantrekkingskracht.

Licht wordt harder naar mate de lichtbron kleiner wordt. Een groot raam kun je niet kleiner maken. Wel kun je proberen met karton het licht te reflecteren op je onderwerp. Dit is een kleinere en minder krachtige lichtbron.

Studiolampen zijn gemaakt om te modificeren. Veel gebruikte hulpmiddelen zijn paraplus, softboxen, snoots, barn-doors en beauty dishes. Voor deze foto's gebruikte ik onder andere twee paraplu's met een diameter van 105 centimeter. De flitsers stonden op behoorlijk vermogen op een afstand van ongeveer 1 - 1,5 meter van tafel. Zet de flitsers met paraplu's dichterbij en de textuur wordt minder: want de lichtbron wordt groter. De lamp groeit natuurlijk niet echt, maar de afstand van de lichtbron beïnvloedt wel de hardheid van het licht. Het is een kwestie van smaak (haha) welke balans goed werkt voor aantrekkelijke foto's. Tijdens fotosessies beoordeel ik op mijn laptop en met een lichtmeter of het licht naar mijn zin is.

Afleidende en ondersteunende lijnen in beeld

Elementen dat iets minder te doen heeft met smaak, is het gebruik van lijnen. Horizontale lijnen zorgen voor rust. Ideaal voor bijvoorbeeld een achter- of ondergrond. In de meeste foto's zie je dat ik de lijnen van de tafel horizontaal in beeld breng. Zo hebben we wél de sfeer van de tafel, maar geen onrustige lijnen die de compositie verstoren.

Ondersteunende lijnen maak ik zelf. Vaak begint de kijker onbewust op het lichtste deel van de foto, zoals ik in het begin beschreef. Vanaf daar zoek ik naar kijklijnen. Ik plaats gerechten met planken en servies zorgvuldig zodat ik de kijker rondjes laat draaien binnen de foto. Het doel is om de kijker in de foto te houden zonder dat deze per ongeluk uit beeld wordt 'gewezen.'

Schetsen ter ondersteuning

Dit verhaal is lekker abstract. Daarom ben ik met mijn iPad aan de slag gegaan om een aantal lijnen te schetsen op een paar foto's. Hopelijk ondersteunen de schetsen mijn verhaal en worden er meer aantrekkelijke foto's gemaakt van al het lekkere eten.

Tips, tricks en samenwerken

Kom je er niet uit of wil je een keer samenwerken? Bel dan 0616487085.

Willem Middelkoop van Lemmid Store maakte deze foto in Amsterdam.
Willem Middelkoop van Lemmid Store maakte deze foto in Amsterdam.
De kijker begint van boven bij het licht. Vandaar vang ik de kijker op met lijnen van de planken, het eten en de samengestelde driehoeken. Het vergt meer moeite om uit een driehoek te raken.
De kijker begint van boven bij het licht. Vandaar vang ik de kijker op met lijnen van de planken, het eten en de samengestelde driehoeken. Het vergt meer moeite om uit een driehoek te raken.
Net als het vorige voorbeeld: de kijker begint hier bij de groene lijnen (waar het licht vandaan komt.) De achtergrond is onscherp hetgeen ervoor zorgt dat dit niet te veel afleidt. De horizontale lijnen in de achtergrond helpen hierbij mee. De rode en blauwe pijlen illustreren de kijkrichting die ik kijkers wil laten maken, om dat lekkere knapperige stukje kip heen.
Net als het vorige voorbeeld: de kijker begint hier bij de groene lijnen (waar het licht vandaan komt.) De achtergrond is onscherp hetgeen ervoor zorgt dat dit niet te veel afleidt. De horizontale lijnen in de achtergrond helpen hierbij mee. De rode en blauwe pijlen illustreren de kijkrichting die ik kijkers wil laten maken, om dat lekkere knapperige stukje kip heen.
Deze foto heeft wat meer loze ruimte. In de compositieleer wordt dit 'negative space' genoemd. Vaak wordt dit gebruikt om rust te creëeren maar het is ook geschikt voor (marketing-) teksten en opmaak. De rode lijnen geven de ondergrondlijnen weer (bewust horizontaal). De plank met carpaccio staat iets gedraaid voor dynamiek en bevordering van de kijkrichting (blauwe pijlen.)
Deze foto heeft wat meer loze ruimte. In de compositieleer wordt dit 'negative space' genoemd. Vaak wordt dit gebruikt om rust te creëeren maar het is ook geschikt voor (marketing-) teksten en opmaak. De rode lijnen geven de ondergrondlijnen weer (bewust horizontaal). De plank met carpaccio staat iets gedraaid voor dynamiek en bevordering van de kijkrichting (blauwe pijlen.)
Bittergarnituur
Bittergarnituur
Ceasarsalade
Ceasarsalade
Steak Tartaar
Steak Tartaar
Carpaccio
Carpaccio
Carbon ribs
Carbon ribs
Bavette
Bavette
Halve kip van 'Tante Door'
Halve kip van 'Tante Door'
Cheesecake
Cheesecake
Nieuw normaal menu
Nieuw normaal menu
Bekijk meerContact
high tech design element